top of page
  • Klaar Kindt

9 tips voor de afwerking van je gebouw of werkplek, voor een betere beleving.



Of het nu gaat over een klant in je shop of showroom, een medewerker, een patiënt in je praktijk, de leerlingen van je school,...

Het gaat over mensen, die laten zich graag leiden door hun gevoel en hun zintuigen...


Heb jij diep genoeg nagedacht bij het inrichten en afwerken van je gebouw?

Heb jij je ingeleefd in het gevoel van je bezoeker bij het inrichten van je gebouw? 


In vele gevallen wordt deze stap in het ontwerpproces helemaal over het hoofd gezien, wat echt nefast is voor het bereiken van je doel, namelijk: zorgen dat iedereen die je gebouw betreedt of gebruikt zich daar goed voelt en wil terugkomen!


Ik geef je hieronder 9 belangrijke tips om rekening mee te houden:


1. Wek de mensen hun nieuwsgierigheid: geef niet alles onmiddellijk prijs aan de inkom van je gebouw. Mensen ontdekken graag iets. 


2. Licht: licht geeft mensen een goed gevoel, licht zorgt voor optimisme, licht maakt mensen gezond, licht trekt mensen aan, licht beïnvloedt ons bioritme. Daarom een heel belangrijk item om rekening mee te houden in elk gebouw! Bekijk goed welk licht waar nodig is en in welke mate. Probeer vooral voor zo veel mogelijk natuurlijk licht te zorgen. (Bekijk zeker ook eens mijn post op sociale media over “licht”.)


3. Kleur: kleuren hebben een psychologisch effect op mensen. Heel belangrijk om de juiste kleur voor het juiste gevoel te gebruiken.


4. Natuurlijk gevoel: mensen voelen zich sneller op hun gemak in een plek waar gerefereerd wordt naar de natuur, hoe subtiel dat ook is. Een natuurlijke omgeving verlaagt ook stress en werkt in op de gezondheid. De mens heeft een aangeboren behoefte om in contact te komen met de natuur. (Lees hierover meer in onze post op sociale media over biophilic design)


5. Geur: een erg onderschat zintuig bij het inrichten en afwerken van ruimtes. Kijk maar naar jezelf hoe je als het ware naar binnen gezogen wordt in een winkel waar een lekkere geur naar buiten komt. (Bakker, parfumerie, bloemenzaak,…) Ook in kantoorruimtes en werkruimtes kan je werken met geuren. Niets zo erg als een hele dag te moeten werken in een ruimte waar er een muf geurtje hangt…ja toch?


6. Geluid: Niets zo vervelend als een te stille wachtruimte of werkruimte waar je elk kuchje en slikje hoort, niets zo vervelend als het irritante standaard muziekje in de wachtzaal bij de dokter, niets zo vervelend als overvloedig geluid van verkeer om bij te werken, niets zo vervelend als je veel te luid bellende collega… doe er iets aan in je ruimtes! Akoestische materialen, maskerend geluid,… veel opties om enkele vervelende problemen aan te pakken, en het moeten niet telkens de saaie desk-dividers zijn! Wees creatief en je maakt er een mooi resultaat van.


7. Materialen: het is o zo belangrijk om de juiste materialen te gebruiken voor het vertellen van je verhaal. Welk verhaal wil je vertellen of welk gevoel moet je plek uitstralen? Stel jezelf die vraag altijd vooraleer je beslist met welke materialen je zal werken.


8. Beweging: geef mensen de plaats of de mogelijkheid om te bewegen. Zorg ervoor dat het niet raar is dat mensen bewegen in je ruimtes. Kinderen laten spelen, mensen uitnodigen om niet de hele dag stil te zitten. Mensen aanzetten tot wandelen door je showroom. Verschillende soorten werkplekken in je kantoor. Verschillende soorten plaatsen om te leren in je school. Enzovoort… mogelijkheden te over om mee aan de slag te gaan!


9. Daag het kind in de mens uit! Echt, dat klinkt misschien belachelijk, maar hoe plezant is het niet om aan iets te kunnen voelen, om creatief bezig te zijn, om eventueel iets te kunnen maken, om te “prutsen”. Dat maakt mensen losser en zorgt ervoor dat ze zich beter op hun gemak voelen. In heel veel situaties opent dit deuren, dus probeer het, het loont! Believe me!


Zo, aan de slag dan maar, zou ik zeggen!

En als je er zelf niet aan uit geraakt: je weet me te vinden voor de nodige tips & tricks of een uitgebreide screening!


Foto: Lego PMD by Rosan Bosch and Rune Fjord, wat een heel mooi voorbeeld is voor de uitwerking van de 9 tips!


Plakman_LogoPakket_PMS_Blauw_Logo.png
  • Gray LinkedIn Icon
  • Facebook
  • Instagram

creatieve ontwerpers van belettering & architectuur, voor ondernemers die het meeste uit hun gebouw willen halen

om meer klanten aan te trekken en ze er ook te houden.

bottom of page