minireeks “seducing the senses.”
Vandaag zoom ik even in op het RUIKEN.
Ofwel: GEURMARKETING
Heb je er ooit al bij stilgestaan waarom je je soms heel erg of net niet aangetrokken voelt om een gebouw binnen te gaan?
Of herinner je je die keer dat je liefst zo snel mogelijk terug buiten was uit een ruimte.
Veel kans dat de geur er iets mee te maken heeft.
Maar dat besef je niet, omdat het opnemen van geuren meestal onbewust gaat.
Dat gaat via 30 miljoen speciale cellen (receptoren) in het slijmvlies van de neusholte.
Daarmee kunnen we ongeveer 10.000 geuren onderscheiden.
De reukzin is dan ook het meest gevoelige zintuig van de mens.
Wij hebben ook een geheugen voor geuren.
Door bepaalde geuren worden herinneringen getriggerd.
Daardoor hebben geuren ook een invloed op ons humeur.
En dit kunnen we dan gaan inzetten in je marketing of interieur.
Dit kan tot betere prestaties leiden van medewerkers of jezelf.
En mensen blijven iets langer en met wat meer plezier in je gebouw.
Geuren en de herinneringen die eraan vasthangen zijn uiteraard heel persoonlijk, en daarom ook delicaat om op in te spelen.
Overdrijf er dus niet mee, of je jaagt terug eerder je klanten of medewerkers weg, in plaats van ze aan te trekken.
Pas ook zeker op met chemische geurtjes.
Beter is het om natuurlijke geuren te gebruiken, zodat je je bezoekers geen hoofdpijn of geïrriteerde ogen bezorgt!
Ikzelf ben zelfs ooit eens flauwgevallen in een kaaswinkel omdat ik zo overweldigd was van de geuren… :)
De voorbeelden hieronder, kunnen een richting geven, maar zijn dus zeker niet zomaar toe te passen.
opwekkend: ceder, lotus, mirre, pepermunt, rode roos
ontspannend: amber, jasmijn, kamille, lavendel, marjolein, sandelhout, vanille
activerend: eucalyptus, magnolia, mandarijn, muskus, rozemarijn, munt
Geurmarketing is wel wat meer dan geurtjes gaan verspreiden.
Het is belangrijk om eerst de basis van jouw merk te kennen, jouw ideale klanten aan te duiden, je bestaande marketing te bekijken...en pas daarna een geschikte geur te gaan uitzoeken die op een subtiele manier ervoor zorgt dat klanten zich geprikkeld voelen om in je gebouw te verblijven.
Ook belangrijk is telkens weer het samenspel van de verschillende zintuigen.
Als je alles goed op elkaar afstemt, versterken alle prikkels elkaar (zicht, licht, geur, gevoel,…), en kom je tot een consistent geheel.
Dan pas krijgt je klant een perfecte totaalbeleving die klopt tot in de puntjes.
En zo kan je je ook onderscheiden van de concullega’s.
Aan de slag, zou ik zo zeggen!
Lukt het niet om het allemaal zelf toe te passen?
Wil je graag hulp voor het omzetten van de tips in je project?
UpArt to the rescue! Stuur gerust een mailtje naar up@upart.be.
Comments