top of page

ONZE PROJECTEN

Ontwerp "De zachtste kamer" 
bij De Nachtwacht 2.0

Voor.

Ontwerp.

Wat was de vraag?

 

De Nachtwacht (experts in slaapgenot) vroeg of we voor hen "de zachtste kamer" wilden ontwerpen voor hun nieuwe showroom.

"De zachtste kamer"? Wat bedoelen jullie daar dan juist mee?

Dat is een plaats in de showroom waar de donsdekens en de kussens hun plaatsje moeten vinden, waar er kan gevoeld en beleefd worden, en waar er technische uitleg kan gegeven worden.

 

Wat was ons antwoord?


En of dat UpArt dit een leuke uitdaging vond!

Het materialiseren van een gevoel... zacht, veilig, gezellig, warm,...

De ruimte moest uitnodigen om te durven voelen aan de donsdekens en de kussens.

De drempel verlagen.

Er moet ook ruimte zijn om rustig de technische uitleg van de stoffen te geven en de kwaliteit te tonen.

Dit ondermeer door middel van een lichtbak waar de donsdekens op gelegd worden om de densiteit van de donsdekens te tonen.


Het was een extra uitdaging omdat het plekje waar deze zachtste kamer zich bevindt, de moeilijkste zone van de hele showroom is om iets gezellig en warm te creëren.

Het is een scharnierpunt tussen 2 showrooms, een opslagruimte en de doorgang naar de stock.

UpArt kreeg carte blanche voor het ontwerp (waarvoor dank aan de bouwheer/-vrouwen), en maakte er een echte belevingsruimte van, waar kussens en donsdekens naar hartelust kunnen aangeraakt en bekeken worden, en waar de nodige deskundige uitleg kan gegeven worden.
Ondanks de moeilijke positie tussen veel ruimtes, is het een gezellig hoekje geworden met ronde vormen en zachte/natuurlijke materialen, dat uitnodigend werkt om rustig in rond te snuffelen.

Samen met Steven Bollé (retailcoach) zijn we tot een mooi resultaat gekomen.

Dergelijke projecten zijn echt ons ding: van een overgangsruimte die op het eerste zicht niet zo interessant lijkt, toch een ruimte vol beleving maken, en het verhaal van die ruimte vertellen.

 

Wat deden we dan juist?

 

UpArt bedacht het concept voor de zachtste kamer, ontwierp de meubels en de details.

We tekenden alles uit en volgden de uitvoering op.

We werkten ook samen met Steven Bollé voor het ontwerpen van de gehele showroom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Welke materialen gebruikten we?

We werkten met zo veel mogelijk warme en natuurlijke materialen, en vooral met ronde vormen:

hout, stof (gordijnen), natuursteen, messing (geel koper).

Na.

Paramedische groepspraktijk.

Voor.

Ontwerp.

Schermafbeelding 2019-07-14 om 20.44.35.
Schermafbeelding 2017-07-13 om 13.18.36.
Schermafbeelding 2019-07-14 om 20.35.08.

Wat was de vraag?

 

De klant bouwde een nieuwbouw om er een (para)medische groepspraktijk in op te richten.

De vraag was om belettering op de ramen aan te brengen, signalisatie binnen & buiten en eventueel fotoprints binnen om de ruimtes inhoud te geven.

Wat was ons antwoord?

Omdat we nu eenmaal ontwerpers zijn en een meerwaarde willen bieden op de vraag, denken we steeds een stapje verder dan de klant.

 

Na analyse van de architectuur en de plannen, werd het centraal blok opgevat als een volume dat aandacht kan krijgen en waarrond zich de circulatie bevindt, en waarlangs de wachtzaal gelegen is.

Dit centraal volume werd dus de spil van het verhaal, waar de aandacht naartoe getrokken wordt met het logo van de groepspraktijk, en waarop de signalisatie zich bevindt.

 

Omdat het hele gebouw vrij sober en wit gehouden werd en ook door de rust die best bekomen wordt in een wachtzaal, 

kozen we om het centraal blok niet te bekleden met schreeuwerige fotoprints, maar met multiplex panelen. 

Dit geeft een warme touch en gaat ook mooi samen met het wit van het interieur en het donkergrijs van de ramen.

Om er wat beweging in te steken, plaatsten we de panelen in een bepaald patroon met een energiek lijnenspel.

 

Zo straalt het centraal volume rust uit, maar het trekt tegelijk ook de aandacht naar binnen om nieuwe klanten/patiënten aan te trekken.

 

De belettering op de buitengevel werd minimaal gehouden, uit respect voor de architectuur, en om de blik eerder naar binnen te trekken, dan te laten stoppen op de gevel.

 

Wat deden we dan juist?

  • Buiten: we ontwierpen een inkomzuil op maat in de sfeer van de rest van het ontwerp, met het logo. We plaatsten enkele signalisatieborden, en we brachten belettering aan op de ramen in de voorgevel.

 

  • Binnen: we ontwierpen de belijning en de afwerking in multiplex van het centrale volume en de bestickering van de binnenramen. 

       We voorzagen ook binnensignalisatie op muren, ramen, deuren, sanitair,… om binnen ook gemakkelijk alle functies          terug te vinden.

 

Welke materialen gebruikten we?

  • Inkomzuil buiten in zwart gelakt staal, voorzien van het logo in witte belettering.

  • Witte belettering op de inkomramen. (Namen van therapeuten, contactgegevens,…)

  • Afwerking centraal volume met multiplex panelen met een bepaald lijnenspel. Uit 1 zone werd het logo uitgefreesd.

  • Bestickering op binnenramen als zichtwering met zandstraalfolie en witte folie, met hetzelfde lijnenspel als in het hout.

Na.

Slim en educatief ruimtegebruik in Freinetschool de Levensboom.

Voor.

Ontwerp.

Wat was de vraag?

 

Een tijdje geleden kreeg ik de volgende vraag van de directeur van de school:

“Onze toiletruimtes zijn vernieuwd. Zou je de deurtjes kunnen bestickeren met een tekening die de kinderen zullen maken?"

 

Wat was ons antwoord?

UpArt: “Natuurlijk kan dat! Maar zouden we niet even nadenken of we niet een stapje verder kunnen gaan?”

 

Wij dachten dat het veel interessanter zou zijn om deze ruimte niet enkel fleuriger te maken, maar ook een educatieve toets te geven. 

 

Zo kan je saaie of onderbenutte ruimtes dubbel gebruiken, wat in scholen wel eens interessant kan zijn, gezien het wel vaker voorkomt dat er plaatsgebrek is.

 

Na wat brainstormsessies kwamen we tot het besluit dat we in de 2 sanitaire ruimtes rond 2 thema’s zouden werken.

In de meisjestoiletten komt aardrijkskunde aan bod, bij de jongens geschiedenis.

 

Wat deden we dan juist?

 

UpArt zorgde voor een mooi ontwerp om deze 2 thema’s op een leuke manier voor te stellen.

Op die manier gaan de kinderen graag naar de “les”. Leren wordt een leuk moment. 

En met dit concept zorgen we ook voor wat extra beweging! Wat extra stappen kunnen nooit kwaad!

 

  • Geschiedenis werd op een verhalende wijze aangebracht, met fotomateriaal, als een "reis door de geschiedenis".

  • Aardrijkskunde werd eerder voorgesteld als infographic. Als een reis, vertrekkend bij het heelal, over de wereld, Europa en Belgie, tot een luchtfoto van de school.

 

Welke materialen gebruikten we?

We voerden dit uit met full colour beprinte kleeffolie, gekleefd op sanitaire deurtjes.

Na.

Andere projecten.

Plakman_LogoPakket_PMS_Blauw_Logo.png
  • Gray LinkedIn Icon
  • Facebook
  • Instagram

creatieve ontwerpers van belettering & architectuur, voor ondernemers die het meeste uit hun gebouw willen halen

om meer klanten aan te trekken en ze er ook te houden.

bottom of page